Відміни іменників + Завдання

Поняття про відміни і групи іменників української мови



  1. Відміна - це словозмінний клас іменників. У сучасній українській мові іменники поділяються на чотири відміни.


  2. Перша та друга відміни мають три типи парадигм, або три групитверду, м'яку і мішану. Їх виділяють за характером кінцевого приголосного основи іменників та особливостями відмінювання.



I відміна

  1. До першої відміни належать іменники жіночого, чоловічого та спільного роду з закінченням -а(я) у називному відмінку однини: жінк-а, Полтав-а, Микол-а, земл-я, мрі-я, Ілл-я.
  2. Залежно від якості приголосного в кінці основи іменники I відміни поділяються на три групи: 

    КІНЦЕВИЙ ПРИГОЛОСНИЙ ОСНОВИГРУПАПРИКЛАДИ
    ТВЕРДИЙ НЕШИПЛЯЧИЙТВЕРДАрук-а, сосн-а, Микол-а
    ТВЕРДИЙ ШИПЛЯЧИЙМІШАНАмиш-а, площ-а
    М'ЯКИЙМ'ЯКАмрі-я, Марус-я, судд-я



II відміна

  1. До другої відміни належать іменники чоловічого та середнього роду, чоловічого - з нульовим закінченням у називному відмінку однини (шлях, край, степ, кінь,тесть), із закінченням  (Дніпр-о, батьк-о), середнього роду з закінченням -о,-е,-я (олов-о, мор-е,лист-я).
  2. Iменники II відміни поділяються на три групи:


  3. ГРУПАПРАВИЛОПРИКЛАДИ
    ТВЕРДАIменники, основа яких у називному вiдмiнку однини закiнчується на твердий нешиплячий приголоснийдуб , студент, Павло , сiдло
    М'ЯКАiменники чоловiчого роду з кiнцевим м'яким приголоснимскрипаль , вiнець , герой , обрiй
    iменники середнього роду з закiнченням  , крiм тих , у яких перед -е виступає нешиплячий приголоснийморе , сонце , серце
    iменники середнього роду з флексiєю умiння ,знання , полум'я , пiр'я
    МІШАНАiменники чоловiчого роду і середнього роду з основою на шиплячийскрипаль , вiнець , герой , обрiй


  4. Розподіл на групи іменників, які закінчуються на р:

    ГРУПАПРАВИЛОПРИКЛАДИ
    ТВЕРДАіменники на -ар, -ер, -єр, -ир, -ір, -їр, -ор, -ур, -юр, -яр;
    наголос при відмінюванні не переходить з основи на закінчення
    базар, інженер, карє'р, інжир, звір, Каїр, прапор, муляр
    М'ЯКАіменники на -ар, -ир;
    наголос при відмінюванні, особливо у множині, переходить з основи на закінчення
    вівчар, лікар, богатир, поводир
    МІШАНАіменники на -яр;
    наголос при відмінюванні переходить з основи на закінчення
    cкляр, гусляр, газетяр



III відміна

  1. До третьої відміни належать іменники жіночого роду з нульовим закінченням у називному відмінку однини (кров, ніч, сіль, відданість), а також іменник мати




IV відміна

  1. До четвертої відміни належать іменники середнього роду на -а(я), які при відмінюванні у непрямих відмінках, крім знахідного і орудного, мають суфікси -ен-, -ат-, -ят- :галчен-я, кошен-я, коліщ-а, тім'-я, плем'-я.

    іменники з суфіксом -ат (здебільшого позначають малих за віком істот або здрібнілі назви предметів)список іменників з суфіксом -ен
    тел-я - телят-иім'-я - імен-і
    курч-а - курчат-иплем'-я - племен-і
    порос-я - поросят-исім'-я - сімен-і
    цуцен-я - цуценят-ивим'я - вимен-і
    лош-а - лошат-итім'-я - тімен-і







    Для того, щоб краще засвоїти поданий матеріал, пропоную виконати практичне завдання.⏬








Коментарі

Популярні публікації