Використання елементів народознавства на уроках української мови та літератури
Відродження
України неможливе без пробудження національної свідомості українського народу, і насамперед учнівської молоді. Тому особливе значення для юнацтва має усвідомлення
себе як невід’ємної частини свого народу, співвіднесення власної
діяльності з творчою потугою української
спільноти, глибока перейнятість інтересами нації. Важлива роль у цьому належить системі народної освіти. Рідна
мова, історія (особливо славні й
тривожні сторінки), краєзнавство й етнографія, народна педагогіка й родинна етнопедагогіка, народні та національні
символи - це все включається в
містке поняття „народознавство". Складовою частиною знання про народ є і фольклор з його численими жанрами: казками,
народними оповіданнями, замовляннями, побажаннями, прислів’ями,
приказками.
Мета
використання елементів на уроках рідної мови - забезпечити пізнання дитиною
багатства непересічності господарсько-культурної спадщини українського народу, величі й неповторності нашої народно-традиційної культури, допомогти кожному оглянути
сутність українського менталітету, виховувати в собі кращі його риси.
В.Сухомлинський порівнював думку дитини з ніжною трояндою, що не може квітнути без сонця. Бажання вчитися зроджується в емоційному забарвленні думки, в почутті радісної схвильованості. Без цього емоційно-естетичного струменя не можливе повноцінно розвиватися мислення дитини, йти від наочних конкретних образів до абстрактних узагальнень.
К.Ушинський писав: “Вводячи дитину в народну мову,
вводимо її у світ народної думки, народного почуття”. Кожний із елементів традиційно-побутової
культури, що становлять основу народознавчого змісту (традиційні види
господарства, домашні промисли й ремесла, народне житло, одяг, їжа, громадянський і сімейний побут, звичаї й обряди, світоглядні уявлення та вірування, народні знання і мистецтво, фольклор) потребує висвітлення спадщини, рис,
притаманних саме українському народові.
Учитель-словесник за допомогою словесних засобів, дидактичного матеріалу,
творів художньої літератури повинен показати національну цілісність культури нашого народу, його культурно-історичну єдність із народами світу,
забезпечити визначальні зв’язки між історією малої батьківщини - рідного краю й загальною історією України, взаємодію минулого,
сучасного й майбутнього.
Народознавство - синтез мови, історії України, українського фольклору, літератури, мистецтва. Навчання його компонентів здійснюється одночасно як на уроках, так і в позаурочний час на основі певних педагогічних засад: високого рівня змісту заходів, єдності теорії та практики, зв'язку із
життям свого роду, із сучасністю. Крім цього, враховуються умови
й реальні можливості виховного впливу на
особистість дитини навколишнього середовища.
Вміння користуватися словом - велике мистецтво. В.О.Сухомлинський вважав, що “словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її”. Завдання вчителя словесника - виховання людської
особистості, виховання самоповаги, національної
самосвідомості, любові до рідної мови, історії, культури, без яких не може бути справжнього, а не офіційно-паперового патріотизму. І запорукою виконання цих завдань є уважне, чуйне, ставлення до народознавчих традицій, до всіх глибинних пластів духовного життя народу
та його
історичної пам’яті.
Коментарі
Дописати коментар