Сполучник, правопис сполучників.


Розробки уроків з української мови для 7-го класу


УРОК  № 1
Тема:     Сполучник як частина мови.
Вживання сполучників.
Мета:   дати поняття про сполучник як службову частину мови, формувати вміння впізнавати сполучники в реченнях, навчити розрізняти смислові зв’язки, які вони  виражають; виховувати в учнів інтерес до предмета; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, сигнальні картки.
Хід  уроку.
І   Повідомлення теми та мети уроку.
П.   Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1.  Бесіда.
1). Зверніть увагу на назву частини мови - сполучник. Про що говорить назва? 2). Що ви знаєте про сполучники з попередніх класів? 3). Яка, на вашу думку це частина мови - самостійна чи службова? Чому? 4). Чи можемо ми замінити термін "службова частина мови" на "другорядну" Поясніть, чому?
2.  Спостереження над мовним матеріалом. Проаналізувати речення.
Кохайте щиро правдоньку. Дасть вам Бог одрадоньку щасливого життя. Кохайте щиро правдоньку і дасть вам Бог одрадоньку в щасливому житті.
Чим вони відрізняються? Визначити головні і другорядні члени речення. Яка роль у реченнях прийменника, а яка сполучника? Прочитати спочатку речення без прийменника, а потім - без сполучника і визначити, як відсутність того чи іншого вплинула на зміст висловлювання. Зробити висновок.
Ш.   Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 122) і таблиці "Сполучники" (ст.123) Сполучник - службова частина мови, яка служить для зв’язку однорідних членів і частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними. Слово сполучники не мають самостійного лексичного значення і тому не є членами речення.
За походженням сполучники поділяються на;
непохідні (не співвідносяться з іншими частинами мови): а, але, та, бо, і; похідні (походять від інших частин мови): як, що, де, якщо, зате, тому що.
За будовою сполучники поділяються на:
прості (і(й), а, але, та, бо, як, що);
складні (щоб, якби, якщо, проте, нібито, мовбито, неначе);
складені (через те що, тому що, так що).
За вживанням поділяються на:
неповторювані (а, але, зате, проте, однак); повторювані (і-і, ні-ні, то-то, чи-чи); парні (хоч-але, коли-то).
За роллю у реченні:
-    сполучники сурядності: єднальні (і(й),і-і); протиставні (або, чи, то-то), сполучники підрядності:
при чинові (бо, тому що, у зв’язку з тим що);
мети (щоб, для того щоб, аби);
часові (ледве, тільки, як, після того як);
умовні (якби, якщо, коли б, як тільки);
допустові (хоч, дарма що, незважаючи нате, що хоч..., але);
порівняльні (як, мов, наче, ніби, мовбито, начебто);
міри, ступеня (аж, що аж, що й);
з’ясувальні (що, як, ніби).
IV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
1.   Робота біля дошки.
Записати речення, вказати в них службові частини мови. Вказати сполучники. Визначити, які смислові зв’язки виражають сполучники (поєднують однорідні члени речення чи частини складного речення).
Лечу від краю і до краю, чарую дивними словами.
Я вас на крилах підіймаю або сумую разом з вами. Назвіть, хто я?       (Пісня Ц.Білоус)
Хто не був зачарований українською піснею і хто не згадує Ті, як своє чисте, прозоре дитинство та бажання були красивим і ніжним, слово та бажання були красивим і ніжним, сильним і хоробрим  
(О.Довженко).
О пісне! Від народу кров і плоть ти узяла, щоб лиш йому служити 
  (М. Рильський)
2.   Вставити у поданих парах слів замість крапок потрібні сполучники.
Батько ... син, черешні...вишні, малий... сміливий, степи...ліси, ввечері...вранці, піднявся...полетів, світить...не гріє, червоніє...троянда, зрадів...побачив, смачна...спіла, обіцяв...не виконав, тут...там, січень...лютий, новий...старий, Олена...Оксана, Микола...Іван, хліб...пісня.
3.  Записати речення, підкреслити в них сполучники, визначити смислові зв’язки,
виражені сполучниками.
Зацвіла є долині червона калина, ніби засміялася дівчина-дитина
(Т.Шевченко)
Український віночок - не просто краса, а й оберіг, знахар душі, бо в ньому с така сила, що болі знімає та волосся береже (з журналу)
Птах виспівує нам на втіху, і ніщо не нагадує лиха
(В. Раєвський)
Краса України і матері мова лунає у пісні і в серці дзвенить
  (М. Сингаївський)
Насправді ж, музика - це все: і спів, і чистота, й птахи ці, і хмаровиння, й твердість криці, безсмертя й смерть в собі несу, тому що музика - це все.
   (В.Коромич)
4.           Робота з сигнальними картками. Визначити від поданих сполучників за будовою. Проте, але, для того щоб, якщо, незважаючи на те що, нібито, що, тому що, якби, бо, немовбито, у зв’язку з тим що, щоб, хоча, або, після того як, через те що, а, так що, і, зате, й, неначе.
5.           Виконати вправу 340
Прочитати речення. Назвати сполучники. Довести свою думку, визначаючи характерні для цієї частини мови ознаки. Які смислові зв’язки виражають сполучники.
6.  Творча робота
Скласти зв’язне висловлення на тему «Пісня - душа народу», вживаючи словосполучники і, та, проте, наче, немов, щоб, що, як, ніби. Визначення найкращої роботи.
V.  Підведення підсумків уроку.
Бесіда
1.               Яка частина мови називається сполучником?
2.               Чому ця частина мови є службовою?
3.                               Яка роль сполучників у реченні?
4.                               На які види поділяються сполучники?
Оцінювання.
VІ.  Домашнє завдання.
Вивчити параграф 15, виконати вправу 341.
(визначити головні члени речень, вказати для чого служать сполучники),
виписати 6 речень із творів художньої літератури зі сполучниками.


УРОК  №2
Тема:     Сполучники   сурядності.
Мета:    ознайомити учнів з видами сполучників, зокрема зі сполучниками сурядності, навчити учнів розпізнавати групи сполучників сурядності, встановлювати смислові зв’язки між сполученими одиницями мовлення; розвивати пам’ять, мислення, культуру мовлення та грамотність учнів; виховувати любов до рідної мови.
Тіш уроку:    урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця "Сполучники сурядності", роздатковий матеріал.


Хід   уроку.
І.   Оголошення теми та мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.   Повторення навчального матеріалу про сполучник. Бесіда
1).  Яка частина мови називається сполучником?
2).  Чому ця частина мови є службовою?
3).  Що взято за основу поділу сполучників на групи?
4).  Назвати групи сполучників за будовою, походженням вживанням.
5).  Яка роль сполучників у реченні?
III. Спостереження над мовним матеріалом.
1.  Записати на дошці у дві колонки слова
Встановити, що між ними спільного у значенні, способі творення:
супутники     підземний
сусіди            підводний
суміжний       підпорядкований
сукупність      підвладний
сурядність     підрядний Відповісти на запитання:
-        На які відношення між особами, предметами вказує префікс су -?
-        А префікс під -?
2.  Розглянути такі речення:
а). Мова - це великий скарб народу, і його треба шанувати й збагачувати (К.Кропива);
б). Думка втрачає свою цінність, якщо вона погано висловлена (Вольтер)
-         Зі скількох частин складається кожне речення?
-         Чим зв’язані складові частини?
-         Чи в обох реченнях вони однаково рівноправні?
IV.    Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу й таблиці "Сполучники сурядності"(с125) Сказати, яким сполучником пов’язані прості речення в першому з розглянутих прикладів, а яким - у другому.
Завдання-конкурс.
Перевіримо, хто з вас має кращу пам’ять. Розгляньте мовчки таблицю "Сполучники сурядності". :  Хто швидше запам’ятає і назве єднальні, протиставні та розділові сполучники? Переможець конкурсу отримує приз-бонус.
V.      Виконання вправ на закріплення вивченого.
1.  Записати речення. Вказати в них сполучники сурядності, визначити, яку роль вони
відіграють - єднальну, протиставну чи розділову.
Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, але й через слово(О. Олійник).
Хай затліє словесна полова, а спалахне поетичний пожар!
А.Малишко).
Світ-моє казка, і пізнаємо ми його за допомогою слова...
(І.Цюпа)
Споконвіку було Слово, й було Слово в Бога
(Д.Білоус).
Людей мільярди і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше!
(Л.Костенко).
Нема просто слова. Воно або прокляття, або поздоровлення, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або олжа, або правда, або світло, або пітьма
(Р.Гамзанов)
Спізнавши мову, плакали німії, і раб стрічав надію в безнадії
(А.Малишко)
2.  Робота з підручником.
Виконати вправу (357)
3’ясуватн, у якому з речень та - єднальний сполучник, а де - протиставний. Свою думку довести, навести власні приклади.
3.  Творча робота
Дописати речення, утворивши з них складні за допомогою сполучників сурядності.
Мова - душа народу,...
У слові - інтелект і розум народу,...
Мова дає людині крила,...
Рідна мово, чую пісню твою,... Учень, що найкраще виконав завдання, отримує бонус.
4.      Попереджувальний диктант.
Визначити роль кожного із сполучників.
Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.
Краще мудре мовчання, ніж дурне казання.
На Бога уповай, а свій розум май.
Або пан, або пропав. Рот має рукам дякувати, а вони - голові.
Слово до слова - і зложиться мова. На слові зірвався - й увесь світ дізнався.
Одне погане слово скажеш, а почуєш у відповідь десять.
5.  Робота з підручником.
Виконання вправи 341.
Прочитати. Визначити головні члени речення Вказати, для чого служить сполучник а в реченнях, які смислові зв’язки виражає.
6.  Пояснювальний диктант.
У першому та останньому реченнях підкреслити всі члени речення. Вказати сполучники сурядності, визначити яку роль вони відіграють - єднальну, протиставну, розділову.
Здавна вважалося, щоб полюбити - треба знати, а щоб знати - маєш любити. І той ставок, освітлений серпанком місяця, і леваду з попасом корів, і крислате дерево на краю села, і Чумацький шлях... чарівний гук кобзи, поклик освітлених вікон маминої хати (В.Скуратівський)
Краса України і матері мова лунає у пісні і в серці дзвенить (М. Сингаївський)
Жити - це не значить тільки брати, а й давати (Д. Ткач)
Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з-поміж них мова (І.Вихованець)
Людська судьба складається не з літ. А нашу долю творять наші справи (М.Луків)
Читай і думай, друже мій, і не цурайся свого роду (Д.Білоус).
Добро відкриває нам світ, і сово правди не порушить (М. Сингаївський).
VI. Підведення підсумків уроку.
Бесіда
1.    Що таке сполучник?
2.                                Яку роль відіграють у реченні сполучники сурядності?
3.               Що з’єднють сполучники сурядності? Оцінювання, Найвищі оцінки отримують учні переможці конкурсів.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять групи сполучників сурядності (ст.125) Виконати вправу 345 (виписати речення зі сполучниками сурядності, встановити його роль у реченні) вправу 344 (скласти речення зі сполучниками сурядності).


УРОК  № 3
Тема:   Сполучники підрядності.
Мета:    навчити учнів розпізнавати сполучників підрядності;
визначити смислові зв’язки між частинами складного речення; виховувати повагу до влучного народного обраного слова; розвивати навички культури мовлення.
Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання:   підручник.
Хі д   уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда.
1)      Яка частина мови називається сполучникам? Чому ця частина мови є службовою?
2)  Що взято за основу поділу сполучників на групи? Наведіть приклади.
3)  Яка роль сурядних сполучників у реченні? Наведіть приклади.
2.  Робота біля дошки
Виконання учнями індивідуальних завдань:
1-ий записує сполучники сурядності, наводить приклади;
2-ий учень заповнює таблицю "Сполучники сурядності"
Під час оцінювання враховуються:
а)  правильність і повнота відповіді;
б)  логіка послідовність;
в)  наявність прикладів і пояснення до них;
г)  культура мовлення.
П. Повідомлення теми, мети уроку
Ш. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу й таблиці "Сполучники  підрядності"(ст.126)
2. Застосування технологій інтерактивного навчання.
Карусель.
 Цей   варіант   кооперативного   навчання   найбільш   ефективний   для   одночасного включення всіх учнів в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для збирання інформації з теми ("Сполучники підрядності")
Організація роботи
1.          Розставити стільці для учнів у два кола.
2.          Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому -обличчям. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого.
3.          Внутрішнє коло    нерухоме, а зовнішнє - рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета- пройти все коло, виконуючи поставлене завдання
Завдання учнів: під час переміщення зібрати максимум інформації з теми, узагальнити наявні в учнів знання, активізувати їх із метою перетворення у загальногрупове надбання.
Хід роботи
Кожен із учнів передає інформацію іншому про сполучники підрядності.
Сполучники підрядності - сполучники, що поєднують у складне залежні одне від одного прості речення (вживаються для зв’язку частин складного речення).
За значенням сполучники підрядності поділяються на групи:
1-ий учень - причинові: бо; тому що; у зв’язку з тим, що.
2-ий учень - мети: щоб; щоби; для того щоб, аби.
3-ій учень - часові: ледве; тільки; як; щойно; як тільки; після того, як.
4-ий учень - умовні: якби; якщо; коли б; аби; як тільки.
5-ий учень - допустові: хоч; дарма що; незважаючи нате, що; хоч...; але.
6-ий учень - порівняльні: як, мов, наче, неначе, нібито, начебто, мовби.
7-ий учень - міри, ступеня: аж, що аж, що й.
8-ий учень - з’ясувальні: що, як, ніби.
Підсумок роботи: самостійне складання таблиці "Групи сполучників   підрядності (за значенням)
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого
1. Розподільний диктант. Сполучники сурядності і підрядності записати у дві колонки
Але; щоб; коли; однак(одначе); то-то; тому що; аби; хай; чи-чи; так що; та (в значені і); бо; дарма що; хоч-хоч; та(е значені але); немов; і; незважаючи на те, що.
3. Записати речення. Визначити, які смислові відношення між простими реченнями виражають сполучники підрядності (причинові, часові, мети, умовні, з’ясувальні, порівняльні).
Дитина без школи, що рільник без поля. Все можуть зробити людські руки, коли захочуть. Честь і славу матимеш, якщо добре працюватимеш.. Книга вчить, як на світі жить. На те коня кують, щоб не спотикався. Мудрий не все камеє, що знає, а дурень не все знає, що каже. Наївся чужого, що аж у горлі стало. Розжалобився, як вовк над поросям. Якщо дитини не навчиш у пелюшках, то не навчиш і в подушках. Гни деревину, поки молода, учи дитину, поки мала.(Народна творчість)
3. Робота з підручником Вправа 348
Прочитати   виділені   сполучники.   Визначити   групу   кожного   з   них,  запам’ятайте написання. З двома складіть речення.
Якби, якщо, проте, зате, щоб (щоби).
4. Творча робота.
Складіть і запишіть невеличкий текст із підрядними сполучниками мети, міри, ступеня, часу, причини на тему "Перлини усної народної творчості"


УРОК №4
Тема:   Вживання    сполучників
У простому і складному реченнях
Мета:    закріпити знання учнів про функції сполучника,
закріпити вміння розрізняти сполучники, що з'єднують однорідні члени речення, та сполучники, що зєднують частини складного речення; розвивати логічне мовлення, увагу, пам’ять; виховувати в учнів мовленнєву культуру.
Тип уроку:    урок закріплення вивчення матеріалу.
Обладнання:   підручник.
Хід   уроку.
І. Повідомлення теми та мети уроку
П. Відтворення теоретичних відомостей
Бесіда.                                                                                                     
1)          Яка частина мови називається сполучником? Чому ця частина мови є службовою?
2)          Що взято за основу поділу сполучників на сполучники сурядності й підрядності? Наведіть приклади сполучників обох груп.
3)          На які групи поділяються сполучники сурядності? Назвіть їх.
4)          На які групи поділяються сполучники підрядності? Назвіть їх.
5)          Яка роль сполучників сурядності й підрядності у реченні?
Ш.   Виконання вправ на закріплення вивченого.
1. Записати речення Вказати в них сполучники такі, що служать для поєднання членів речення, й такі, що поєднують частини складних речень. Назвати сполучники сурядності й сполучники підрядності.
Вдаривши шаблею - заживе пізно чи рано, а вдаривши словом - вічно ятритиме рана. Добро довго пам’ятається, а лихо ще довше. Чого собі не зичиш, і другому не жадай. Живи не як хочеться, а як можеться. І сонце світить на брудні місця, але від цього не стає брудним. Живи так, щоб сильніші не кривдили тебе, а ти не ображав слабших за себе. Щоб мати, треба працювати. Накрився, мов лисиця хвостом Дай свині волю, то влізе в квасолю, Як людям, так люди нам (Народна творчість)
3.   Записати речення, вставляючи пропущені сполучники сурядності чи підрядності. Пояснити свій вибір.
Всі зрозуміли, ... зима наступає. Усе одразу побіліло, .... пішов лапатий сніг. Зима йде повною ходою, ... настав її час. Сонце вже заходило, ...небо засвітилося тремтливим вогнем. Мороз лютує, ... господар воза готує. ... мороз тріщав, діти з радістю побігли на гірку. Люблю я зиму, ...вона дарує казку.
4.  Робота з підручником. Виконати вправу 356.
Прочитати фразеологізми, пояснити значення кожного з них. Обґрунтувати вживання сполучників. Фразеологізми записати.
Вогнем і мечем. У вогонь і в воду. Вовки цілі й кози ситі. Бути на коні й під конем.
Думає, що Бога за бороду спіймав. Вилізло боком, якщо не доглянув оком.
Убрався в жупан і дума, що пан.
4.   Завдання-змагання.
Хто швидше знайде "зайве" слово в синонімічних рядах, отримує приз Необхідно врахувати групи сполучників зазначенням.
1.   Тому що, у зв’язку з тим що, бо, для того щоб.
2.                     Немов, мовби, тим що, нібито, як, мов.
3.                     Хоч; дарма що; незважаючи нате, що; у зв’язку з тим що; хоч..., але.
4.                     Ледве; що аж; тільки; після того як; щойно.
5.  Попереджувальний диктант.
Визначити роль кожного із сполучників.
Правду говорить не язик, а душа. Слухай сто разів, а говори раз. Лагідне слово, як ключ до серця. Не соромно мовчати, як нічого казати. Добру славу маєш, якщо слів не розкидаєш. Якщо у вас не виходять добрі справи, то не робіть хоча б зла. Любо й неньці, як дитина в честі. Не одежа красить людину, а добрі справи. Дивиться, як собака на висівки. Заплющуючи очі на чужу біду, сподівайся, що вона й до тебе прийде (Народна творчість)
Творча робота
Напишіть невеличкий текст на тему: "Скарбниця народної мудрості", використовуючи сполучники підрядності.
IV.    Підведення підсумків уроку.
Використовуючи технологію "Мікрофон" у поєднанні з прийомом "Незакінчених речень", пропонуємо учням  підвести підсумок уроку. Кожен наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули відкритого речення: "Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що..." Оцінювання.
V.      Домашнє завдання.
Вивчити параграф 15
Виконати вправу 355 ( списати, додаючи пропущені сполучники; з’ясувати написання виділених слів)  Вправу 362 (добрати синоніми до сполучників як, але, бо)


УРОК  №5
Тема:     Групи сполучників за будовою.
 Правопис сполучників.
Мета:  поглибити набуті учнями відомості про правопис сполучників, особливості поділу сполучників на групи за будовою; формувати вміння визначати в словах орфограму "Написання сполучників разом і окремо; виховувати в учнів повагу до влучного образного слова, розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Тип уроку:     урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Хі д   уроку.
 І. Повідомлення мети уроку.
П.   Актуалізація опорних знань учнів.
1.  Фронтальне опитування.
1)           Що таке сполучник?
2)     Пояснити його назву.
3)     Для чого служить сполучник?
4)     Назвати види сполучників за вживанням.
5)     Що з'єднують сполучники сурядності?
6)     Для чого служать сполучники підрядності?
7)  Як розрізняються сполучники підрядності за значенням?
2.  Робота біля дошки
Виконання індивідуальних завдань двома учнями
Картка 1 Переписати речення в такій послідовності:
1)         речення, у яких сполучники поєднують однорідні члени речення;
2)    складні речення, у яких сполучники поєднують їхні частини. Визначити вид сполучників.
Береженого Бог береже, а козака шабля.
Біда помучить і мудрості научить.
Було, та за водою пішло.
Високо літає, та низько сідає.
Дай дурневі макогона, то він і вікна побє.
Є в глечику молоко, та голова не влізе.
Живемо, як горох на дорозі: хто не йде, той скубне.
Десять раз відміряй, а раз відріж:.
(Народна творчість)
Картка 2 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Сполучники сурядності підкреслити однією рискою, сполучники підрядності - двома.
Згода дім буду, а незгода руйнує.
Знайко біжить а незнайко лежить.  
І будень і неділя все лінивому безділля.
Ні пава ні гава.
Старий кіт а масло любить.
Хліб та вода козацька їда.
Не копай іншому ями бо сам упадеш
Одна дяка що за рибу що за рака.
Рада б душа врай та гріхи не пускають.
Крутить як циган сонцем.
(Народна творчість)
Ш.   Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Розгляньте ще раз таблицю "Сполучник" (стр.123) Розкажіть, які бувають сполучники за будовою.
2. Прочитайте у вправі, які сполучники називаються складними, складеними та як вони
творяться.
IV. Виконання вправ на закріплення вивченого
1. Робота з підручником.
Поділіть подані у вправі 368 сполучники на групи за будовою. Вмотивуйте свій поділ.
2. Розподільний диктант.
Записати окремо прості, складні та складені сполучники.
Щоб, якби, і(й), якщо, через те що, а, проте, але, тому що, та, нібито, так що, бо, мовбито, для того щоб, як, зате, тимчасом як, що, однак, дарма що, хоч.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя.
Разом пишуться сполучники, утворені поєднанням службових чи повнозначних слів з частками або прийменниками:
аніж, зате, також:, якщо, немовби, притому, неначебто, тобто, причім. Окремо пишуться:
-         сполучники з частками б, би, ж, же:     адже ж, коли б, хоч би, а як же;
-         складні сполучники:     для того щоб, тимчасом як, тому що, в міру того щоб,
незважаючи на те що. Через дефіс пишуться сполучники з підсилювальними частками - бо, -но, -то:
тому-то, тільки-но, отож-бо.
Зверніть    увагу!!!
Тим часом - тимчасом як;
При чому - причому;
Як би - якби;
Якщо-якщо.
2.  Самостійна робота з підручником.
Опрацювання правопису сполучників (стр.134)
V І. Виконання вправ на закріплення вивченого
1. Попереджувальний диктант Позначити в словах орфограму "Написання сполучників разом і окремо"
Немає в світі нічого радісного і приємнішого, ніж: людська праця (О.Довженко) І серцю сниться, ніби цим же шляхом Айвенго їхав на гучний турнір (М.Рильський). Зимовий вечір, закуривши люльку, розсипав зорі, неначе іскри, пустив хмарки, мов кільце диму (В. Симоненко).
Просяєш світлістю ума поміж; народами всіма, та скоро згаснеш, якщо в тебе народу рідного нема (Д.Павличко). Чисте полуденне небо, і_ тихо-тихо, немовби все заснуло (О.Довженко). На те й лихо, щоб з ним боротись (Т.Шевченко).

2. Виконання вправи 369.
Прочитати. Зіставити сполучники з однозвучними сполученнями повнозначних слів з прийменниками або частками. Зробити висновки про те, як відрізняти сполучники. Міркуй! Сполучники - службові слова, тому на запитання не відповідають і членами речення не бувають. Вони зв’язують слова або речення. Вони можуть мати синоніми і замінюватись ними (мов - наче - ніби і т.д.)
3.   Записати сполучники. Пояснити їх написання. З 2-3 сполучниками скласти речення.
Тому що, через те що, затим щоб, так що аж, немов, мовби, начебто, нібито, тому-то, тільки-но, отож-бо
4.  Диктант із коментуванням.
Позначити в словах орфограму. Написання сполучників разом і окремо. Вказані слова розібрати як частину мови за схемою поданою в підручнику.
Якщо рано посієш, рано й пожнеш. Товче воду, щоб збити масло. Коли б ковбасі крила, кращої птиці не було б. Щоб руки вміли, треба працювати головою. Ех, якби та якби в роті виросли гриби. Зробив наспіх, як насміх. Косо, криво, аби живо. Не кажи гоп, поки не перескочиш. Якби роги та хвіст, був би справжній артист. Як би лютий не злився, як би березень не кривився, а весною пахне. Щоб дорогу скоротити, увечері в сінях лягає. Що б вовкові в пащу не потрапило, назад вже не вернеться    
VII. Підведення підсумків уроку
Бесіда
1.  На які групи за будовою поділяються сполучники?
2.          Які особливості правопису складних і складених сполучників? Наведіть приклади.
Оцінювання.
VШ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 16, виконати вправу 371 (списати, розставляючи розділові знаки і підкреслюючи сполучники, вказати групи сполучників за значенням і будовою).


Картка 1
Переписати речення в такій послідовності:
1.  речення, у яких сполучники поєднують однорідні члени речення;
2.  складні речення, у яких сполучники поєднують їхні частини.
Визначити вид сполучників.
Береженого Бог береже, а козака шабля.
 Біда помучить і мудрості научить.
Було, та за водою пішло.
Високо літає, та низько сідає.
Дай дурневі макогона, то він і вікна поб"є.
Є в глечику молоко, та голова не влізе.
Живемо, як горох на дорозі: хто не йде, той скубне.
Десять раз відміряй, а раз відріж.
(Народна творчість)
Картка 2
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Сполучники сурядності підкреслити однією рискою, сполучники підрядності - двома.
Згода дім будує а незгода руйнує.
Знайко біжить а незнайко лежить.
І будень і неділя все лінивому безділля.
Ні пава ні гава. Старий кіт а масло любить.
Хліб та вода козацька їда.
Не копай іншому ями бо сам упадеш.
Одна дяка що за рибу що за рака..
Рада б душа в рай та гріхи не пускають.
Крутить як циган сонцем.
(Народна творчість)


УРОК  № 6
Тема:   Тренувальні вправи.
Розбір сполучника як частини мови.
Мета:    продовжувати формувати вміння визначати в словах орфограму "Написання
сполучників разом і окремо" повправляти у розборі сполучника як частини мови, закріпити знання, уміння, навички, набуті у процесі роботи над темою; виховувати повагу до поетичного, образного слова; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення.
Тип уроку:    урок закріплення знань, умінь і навичок. Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Хі д   уроку.
І.   Повідомлення теми, мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів                                                       
1. Бесіда
1.  Яка частина мови називається сполучником? Чому ця частина мови є службовою?
2.  Що взято за основу поділу сполучників на сполучники сурядності й підрядності? Наведіть приклади (на матеріалі домашньої вправи).
3.  Яка роль сполучників у реченні?
4.           Як розрізняють сполучники та сполучні слова?
5.  Які особливості правопису складних і складених сполучників?
2. Пояснювальний диктант.
Вказати сполучники, з’ясувати роль кожного.
Якби ви вчились так, як треба, той мудрість би була своя (Т.Шевченко). Земля прекрасна, тому що най живуть дзвінкоголосі малюки (Д.Бедзик). Щоб жить - нівкого права не питаюсь (П. Тичина) Хоч мов я знатиму до ста, на материнській лиш посмію відкрить до матері уста(Г.Петрук-Попик) Життя - це шлях, що переходить в шлях, кінця не мас ні одна дорога (Д.Павличко)
3. Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань двома учнями. 1). Скласти алгоритм розпізнавання сполучників сурядності та підрядності.
Дію алгоритму показати на прикладі самостійно складних речень. 2). Скласти алгоритм розпізнання сполучників та однозвучних слів. Дію алгоритму показати на прикладі самостійно складних речень.
Ш. Розбір сполучника як частини мови.
1.   Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу з підручника (послідовність розбору сполучника частини мови).
2.   За зразком поданим у підручнику, розібрати сполучники із записаних речень (усно і
письмово)
IV.    Виконання вправ на закріплення вивченого .
1.  Записати речення. Позначити в словах орфограму "Написання сполучників разом і окремо"
Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались (Т.Шевченко)
Як би склалась моя доля, коли б біля неї не стояла, мов благання, моя зажурена мати (М. Стельмах)
Ну що б, здавалося, слова (Т.Шевченка).
 На те й лихо, щоб з ним боротись (Т.Шевченко)
Для українських вишиваних рушників характерні спільні ознаки, проте кожен регіон мас свої відмінності (з журналу)
А за вікном щасливі люди про те, що є, і те, що буде, поміж: собою гомонять (Т.Шевченко).
Хоч не відпочив хлопчина, зате творчу роботу написав найкраще. Зе те оповідання його похвалили.
2. Творче завдання
Скласти речення зі сполучниками зате, проте і займенником те з прийменниками за, про текст (5-6 речень) на тему: "Поезія в житті людини"
3.  Словниковий диктант
Записати сполучники пояснити їх написання.
Аніж, зате, адже ж, отож-то, для того щоб, також, коли б, немовби, хоч би, притому, незважаючи на те що неначебто, тим-то, тобто, тільки-но, причім, а як же, тому-то, тому що, отож-бо, через те що, аякже, ніби.
4.  Диктант із коментуванням.
Записати речення Пояснити правопис сполучників. Кілька сполучників розібрати як частину мови (за схемою).
Немає в світі нічого радіснішого і приємнішого, ніж: людська праця О.Довженко).
Матерів освітляють обличчя, і сіяють очі дитинчат (В. Сосюра).
Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю (Леся Українка)
Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця золотим шляхом поплисти! (Леся Українка)
На гору доступиться нелегко, зате з гори зручніше боронить (Леся Українка). Спасибі, вулице, тобі за те, що ти в життя моє вростала смугою для злету, за те, що ти була і є (П.Перебийніс).
З вітрами шепочуться тополі про те, що в радісній далі зерно нап'ється сонця в полі і соків щедрої землі (В. Сосюра)
Ніч колихала так ласкаво, проте не спалося ніяк (М. Рильський)
В криницю старості не заглядай, про те, яким ти будеш, не гадай (Д.Павличко).
V.      Підведення підсумків уроку
Метод "Мікрофон" + "Незакінчене речення" Продовжити речення
1.          "Сполучник-це..."
2.          Щоб розпізнати сполучники та однозвучні слова треба..
VI.    Домашнє завдання
Повторити тему "Сполучник", виконати вправу 378 (переписати, відкривши дужки; виділенні слова розібрати як частини мови).


УРОК  № 7
Тема:   ТКР з теми "Сполучник, правопис сполучників"
Мета:    з’ясувати рівень засвоєння знань і сформованості вмінь та навичок стосовно теми "Сполучник, правопис сполучників"; закріплювати здобуті  теоретичні знання на практиці; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати любов та повагу до рідної мови.
Тип уроку:    урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.
Хі д   уроку.
І.   Повідомлення теми та завдань уроку.                                                
II. Повідомлення мети перевірки знань і способів її проведення.
III. Усна перевірка знань.
Бесіда
1.  Яка частина мови називається сполучником за роллю в реченні?
2.           На які розряди поділяються сполучники за роллю в реченні? Наведіть приклади сполучників сурядності та сполучників підрядності.
3.           Який сполучник може бути в одному випадку єднальним, а в іншому - протиставним? Складіть два речення, які б ілюстрували б відповідь.
4.           На які групи за будовою поділяються сполучники?
5.           Які особливості правопису складних і складених сполучників? Наведіть приклади.
IV.   Проведення тестування.
Роз’яснення щодо проведення тестування.
1.  Виконання учнями тестових завдань.
2.          Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як роботи здано).
Тести для тематичного контролю стр.182 (З книги "Тести. Українська мова 5-12 класи. Абітурієнту)
V.  Підведення підсумків уроку
V І.  Домашнє завдання
Повторити тему "Сполучники", написати твір - мініатюру про сполучник


I.     У якому рядку визначення сполучника правильне?
1.               Сполучник - службова частина, мови, яка вживається для зв'язку частин складного речення і виражає смислові зв'язки ніж ними.
2.               Сполучник - службова частина мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів речення.
3.               Сполучник - службова повнозначна частина мови, яка вживається для зв'язку однорідних членів частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними.
4.               Сполучник - службова незмінна частина мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів речення та частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними.
5.               Сполучник - службова частина мови, яка вживає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.
II. Вкажіть, у якому рядку всі сполучники розділові.
6.         Через те що, чи...чи, проте, хай, і.
7.         Ніби, чи, хоч, бо, для того щоб.
8.         Або, чи, або...або, чи...чи, не то... не то.
9.         Що, або...або, аби, ледве, але.
10.Як, то...то, оскільки, дарма, а
III.      У якому рядку морфологічний аналіз виділеного слова виконано
правильно?
Близько, зараз отут, дихала холодною вогкістю річка, хоч її не видно було у пітьмі
(М. Коцюбинський)
6.                                  Хоч - частка, модальна (видільна)
7.                                  Хоч - сполучник, підрядний, допустовий, простий.
8.                                  Хоч - частка, модальна (уточнююча).
9.                                  Хоч - сполучник, підрядний, допустовий, складний.
10.                         Хоч - сполучник, підрядний, причиновий, простий.
IV.   У якому рядку всі сполучники сурядні?
1. Аби, для того щоб, як, начебто, якщо.
2.   Оскільки, що, щоб, й, та
3. А, але, теж, або, чи.
4.   Бо, тому що, зате, хай, ні...ні.
5.   Коли, тільки, ледве, проте, щойно.
V.   У якому рядку всі сполучники складні?
6.                     Щоб, немов, ніж, якби, раз.
7.                     Якщо, теж, також, бо, немовби.
8.   Аніж, мовби, тобто, наче, хоч.
9.                     Начебто, цебто, щоб, буцімто, але.
10.            Мовбито, немовбито, начеб, проте, нібито.
VІ. Визначте в якому рядку всі сполучники порівняльні.
6.                                            Немовби, що, щоб, як, хоч.
7.                                            Начебто, хай, аби, для того щоб, якщо.
8.                                            Неначе, тільки, як, щойно, ледве.
9.                                            Немовбито, мов, немов, наче. Ніби.
10.                                   Як, у зв’язку з тим що, оскільки, тому що, та
VII.   У якому рядку всі слова є слово сполучниками мети?
6.    Бо, тому що, через те що, щоб, якби.
7.                                 щоб, для того щоб, аби, щоби.
8.    Якщо, якби, коли, ледве, дарма що.
9.    Хоч, незважаючи на те що, хай, у зв’язку з тим що.
10.   Оскільки, немовбито, щоби, як, мов.
VIII. У якому рядку всі сполучники пишуться разом?
6.                                    Про/те, для того/щоб, в міру того/як, не/зважаючи на те що, тому/що.
7.    Що/б, за/те, немов/би, як/тільки, в/наслідок того що.
8.    Ніби/то, а/би, через те/що, так/що, як/що.
9.                 Не/мов, не/мовбито, ніби/то, за/те, після того/як.
10.             Начеб/то, не/наче, ніби/то, про/те, як/би.
IX. У якому рядку всі сполучники пишуться окремо?
1.   Як/що, що/б, через/що, про/те, не/наче.
2.   Як/тільки, не/мов/би, як/би, що/би, а/би.                                            
3.   Для/того/щоб, з/того/часу/як, незважаючи/на/те/що, в/міру/того/як, тому/що.
4.                     У/зв’язку/з/тим/що, ні/би, так/що, в/наслідок/того/що, а/бо.
5.   За/те, наче/б/то, як/би, не/наче/б/то, в/наслідок/того/як.
X.    З'ясуйте, у якому рядку всі сполучники належать до одного розряду за
будовою
6.              Тому що, незважаючи на те що, для того щоб, через те що, як тільки.
7.  Або, чи...чи, щоб, у зв’язку з тим що, то...то.
8.  Коли б, якщо, і, ледве, хоч.
9.  Оскільки, внаслідок того що, якщо, бо, але.
10. Поки, доки, коли, ледве, якби.
XI.    У якому всі сполучники належать до одного розряду за значенням?
6.    Якщо, коли б, щоб, мов.
7.    Хоч, незважаючи на те що, оскільки, для того щоб, а
8.    У зв’язку з тим що, оскільки, тому що, через те що, бо.
9.    Якби, аби, тільки, ледве, тому що.
10.   Щойно, ледве, дарма що, або, поки.
XII.     У якому рядку морфологічний аналіз виділеного слова виконано
правильно?
Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу (Леся Українка)
6.                                            Якби - сполучник, підрядний, причини, простий.
7.                                            Якби - частка модальна (питальна).
8.                                            Якби - сполучник, підрядний, мети, складний.
9.                                            Якби - сполучник, підрядний, умовний, простий.
10.                                   Якби - сполучник, підрядний, умовний, складний.




Коментарі

Популярні публікації