Зимова дистанційна школа . 5-В клас
Українська мова
11.01-22.01.2021 рік
11.01. Орфографічний словник. Орфограма (практично).
ОРФОГРАФІЯ
-це система загальноприйнятих правил написання слів
ОРФОГРАМА
-це правильне написання, яке потрібно вибрати з ряду можливих графічних варіантів при однаковій їх вимові
Тестові завдання
1. Знайдіть рядок слів, в яких пишеться літера И
а) к..шеня, л..мон, к..шлак;
б) в..лос..пед, ч..решня, д..ван;
в) пш..ниця, тр..мати, приб..режний.
2. Знайдіть рядок слів, в яких пишеться літера Е
а) з..ма, ч..тання. зд..вуватися;
б) бер..зень, тр..вати, т..л..фон;
в) в..сло, с..стра. зб..реження.
13.01. Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення.
Хіт-парад орфографічних негараздів. Експрес-урок української мови.
15.01. Вимова і правопис префіксів роз-, без-
Українська література
11.01-22.01.2021 рік
13.01. Леонід Глібов - відомий український поет і байкар.
"Химерний, маленький...", "Що за птиця?".
ТЛ: акровірш (повторення).
Поетична хвилинка
Ах, як гарно надворі сьогодні,
Красне сонечко танцює із-за хмар.
Рання пташка крильцями вітає,
Озеро красиве під дубком,
Вітерець все грається сьогодні
І лоскоче листячко дерев.
Разом з нами він вітається сьогодні,
Шепче вам свій ласкавий він
«Привіт»!
Подивіться на перші літери кожного рядка, а зараз прочитайте їх згори донизу. Яку назву ви побачили? (Акровірш)
Акровірш
(грецк. «віршований рядок») — вірш, у якому перші літери кожного рядка,
прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше — ім’я того,
кому присвячується акровірш. Іноді в акровірші зашифровавно ім’я його автора.
Також акровірш використовується в загадках.
У XIX ст. чимало оригінальних акровіршів
створив Леонід Глібов. Наприклад його вірш «Буря»:
Хуртовина
скажена в’ється в полі.
Аж свище вітер. Вже нема доріг.
Й провідний
дзвін ніхто б учуть не зміг,
Жадання
повний вдома буть,— ніколи!
Инакше, як
до хаоса сваволі,
Вести не
може божевільний сніг.
Елегій
чарівних та знання любих втіх
Уже не
знати нам у сніговім околі.
Кривавий
розіп’явсь над світом смог,
Розпуста з
голодом ведуть танок...
А нам?.. Чи
жде нас де краси країна?
І глас
роздавсь, мов великодній дзвін:
«Надії промінь я — не труп, не тінь,
А край краси і
правди — Україна!»
Порівняння — троп,
який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за
допомогою порівняльного зв’язку, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов,
наче, буцім, ніби та ін. Цей троп має велику традицію, він широко
застосовується в усній народній творчості («Парубок, мов явір», «дівчина, як
зоря» та ін.)
Робота з твором Л. Глібова «Химерний маленький»
Читання поезії учнями.
Тема: загадки для
дітей, зашифровував у цікавій поетичній формі звичайні, знайомі речі. (Вареник,
пухкенький, товстенький, смачненький).
Ідея: вміння готувати
смачну їжу.
Основна думка: яке
приготування, така і їжа.
Бесіда.
▼
Чи сподобався вам вірш-загадка Л. Глібова?
▼ Що в
ньому спільного з народними казками?
▼
Що це за страва «вареник гречаний»? (Традиційна
українська страва, дуже корисна)
▼ Які дії
виконує вареник?
▼ Які
рядки допомогли вам знайти відгадку?
▼ Хто з
вас ліпив вареники та знає, як їх готувати?
Робота
з текстом Л. Глібова «Що за птиця?»
Читання учнями поетичного твору.
Тема: ототожнення
ледачої людини з мухою.
Ідея: зображення
характерних особливостей комахи, які притаманні людині. (Вона набридлива, може
влетіти в будь-яку шпаринку, завжди непрохана гостя, бере все, що заманеться,
їй не треба просити. Тому її звідусіль проганяють.)
Основна думка:
засудження тих, хто на чужому горбу у рай в’їжджають.
▼ Чи сподобався вам акровірш Л.
Глібова?
▼
Хто виступає героєм у цьому вірші?
▼ Чому муха порівнюється з птахою
та людиною?
▼
Які людські риси ви побачили в цьому творі?
▼ Що треба робити, щоб не бути
схожим на муху?
Домашнє завдання:
- прочитати в підручнику ст.127-129;
- вивчити напам'ять один із акровіршів Леоніда Глібова.
14.01. "Хто вона?", "Хто розмовляє?", "Хто сестра і брат?".
Особливості поетичних загадок Л.Глібова, роль у них казкових елементів, фольклорної основи, гумору. пестливих слів.
Подивіться відеоурок.
Коментарі
Дописати коментар