Найвідоміші літературні сім'ї ( до Міжнародного дня сім’ї)


Сім'я... Хіба що важливіше є?
Хіба не підеш на усе заради неї?
У кожного тлумачення своє,
Але призначення одне сім'ї твоєї!
Сім'я. Перед очима мама, тато враз,
Й дитина, що за руки їх тримає.
Сім'ю не виставляють на показ,
І що в ній робиться, ніхто того не знає.
Сім'я. Скільки тепла у слові цім,
Вогню родинного, любові, щастя, ласки!
Це затишок, благословенний Богом дім,
Шматочок доброї історії чи казки!
Сім'я... Хтось нею дорожить, хтось - ні,
Комусь, хто від сім'ї далеко, дах зриває!
Хтось її має, іншим - сниться уві сні,
Та важливіше за сім'ю уже немає!
Людмила Степанишена
Музичне вітання з Міжнародним днем сім'ї від випускниці Літинської                                СЗШ І-ІІІ ст.№"2 Мельничук Олександри.  2020 рік.
З історії свята
Дуже часто в сучасних сім’ях через те, що чоловік і дружина протягом дня багато часу приділяють роботі, дітям, телевізору, інтернету, хобі і т.д., наодинці подружжя проводять всього близько 4 хвилин в день.

Міжнародний день сім’ї встановлений Генеральною Асамблеєю ООН у 1993 році і відзначається щорічно 15 травня (резолюція A/RES/47/237 від 20.09.1993 р.). Встановлення цього дня покликане звернути увагу громадськості різних країн на численні проблеми сім’ї. На думку Генерального секретаря ООН Кофі Аннана, коли зневажаються основні права однієї сім’ї - єдність всієї людської сім’ї, членами якої вони є, перебуває під загрозою.
Будучи одним із основних інститутів суспільства, першою сходинкою соціалізації людини, сім’я розвивається та видозмінюється разом із навколишнім світом, по-своєму реагуючи на вимоги часу, відповідаючи на громадські потреби і сама формує їх.
Сім’я як основний елемент суспільства була і залишається берегинею людських цінностей, культури та історичної спадкоємності поколінь, чинником стабільності і розвитку. Завдяки сім’ї міцніє і розвивається держава, зростає добробут народу!
У всі часи по відношенню держави, а також по становищу сім’ї в суспільстві судили про розвиток країни. Це тому, що щасливий союз сім’ї і держави - необхідна запорука процвітання і добробуту її громадян.
З сім’ї починається життя людини, тут відбувається формування її як громадянина. Вона - джерело любові, поваги, солідарності та прихильності, то, на чому будується будь-яке цивілізоване суспільство, без чого не може існувати людина. Благополуччя родини - ось мірило розвитку і прогресу країни.

Бодай пунктирно поглянувши на історію української літератури, ми знайдемо в ній характерні й ефектні образи родинного життя. У них відбиті різні розуміння концепції родини, різні етапи її розвитку, зрештою, різні емоційні «начинки» – від щасливої ідилії до постійного відчуття кризи.

Спільнота й сім’я у латинській традиції«З добрим серцем, неспесива…»

Розпочнімо з Івана Петровича Котляревського з його заяложеним шкільною програмою титулом «зачинателя нової української літератури». Його сентиментальна п’єса «Наталка Полтавка» (якій цьогоріч саме виповнюється 200 років) та хрестоматійна опера Миколи Лисенка за цим текстом досі не зникають із репертуару українських театрів.
Якщо вчитатися, придивитися чи дослухатися, у «Наталці Полтавці» помічаємо своєрідну сімейну ідилію, як її розумів Котляревський і його коло. По-перше, молоді герої п’єси борються не просто за щастя, а саме за подружнє щастя й за розуміння родини як спільноти осіб, що кохають одне одного, а не як вигідної оборудки. Через те й виникають непорозуміння з Возним, який хоче фактично «купити» собі сім’ю. Він зазнає фіаско, але Котляревський попереджає, що навіть якби акт купівлі-продажу й відбувся б, то навряд чи він приніс би радість Возному. Недаремно ж приятель Виборний співає йому пісню, де героїня відповідає старшому нелюбому чоловіку на спроби «профінансувати» відданість:
Ой не хочу хатки, ані сіна жатки,
Ні ставка, ні млинка, ні вишневого садка.
Ой ти, старий дідура, і зогнувся, як дуга,
А я, молоденька, гуляти раденька.
А по-друге – і це може бути доволі несподіваним для багатьох сучасних читачів – боротьба за почуття точиться дуже спокійно, лагідно й погідно. Наталка і Петро, цілковито в дусі сентименталізму, багато страждають і журяться, але відверто не бунтують, а навпаки, постійно демонструють пошану й покору старшим. Досягають свого вони радше через, кажучи сучасною мовою, «м’яку силу» – терпіння, переконання, вірність. У підсумку – ідилічний фінал: Возний благословляє на шлюб свого суперника.
Легко можна уявити, щоб ця зворушлива ідилія мала продовження, як у вірші «Подражаніє Горацію» поета-романтика Левка Боровиковського (переспів оди «Хвала сільському життю», популярної поміж поетів різних країн):
Він тілько що на двір, а жінка на поріг –
Його із радощу вітає,
Вечеря на столі, – а дітвора, як рій
На матку, – батька обсідає.
Як смачно на печі, забравшись на черінь,
Після охоти відпочине!
Як завтра весело покине свій курінь
І знову до роботи кине!..

Криза патріархальної родини

Реалістична література середини й кінця ХІХ століття прагнула майже документально зафіксувати соціальні процеси, нюанси й суперечності свого часу. Нюансів і суперечностей якраз було досхочу. Адже приблизно на цей період припали скасування кріпацтва в Україні (1848 рік на землях під владою Австрії, 1861 – на території в складі Російської Імперії) й інші суспільні й економічні реформи, що в поєднанні зі світовими зрушеннями призвели до істотних змін у житті величезних мас населення. Досить згадати лише такі тенденції, як переформатування сільських громад, запуск урбанізації, розвиток промисловості, прокладання залізниць, прискорення науково-технічного прогресу, поширення революційних ідей тощо.
Звісно, зміни не оминули й сімейних цінностей. На кризу патріархальної родини неодноразово звертали увагу тодішні українські письменники-реалісти. Та безумовним лідером тут став Іван Нечуй-Левицький із легендарною повістю «Кайдашева сім’я». Для багатьох читачів ця книжка – центральний твір української літератури ХІХ століття. Текст досі такий популярний, що нещодавно за ним навіть видали комікс.
Нечуй-Левицький показав, як струсонули великою патріархальною родиною суспільні зрушення. Зробив він це хвацько, влучно і з гумором, і саме в цьому причина популярності книжки. Хоча сміх «Кайдашевої сім’ї» – не без сліз, адже нестерпна колотнеча виникла між поколіннями батьків і дітей, між братами в одній родині. Символом безглуздого конфлікту стала груша, якої ніяк не могли поділити, бо вона виросла на межі ділянок начебто рідних людей.
Колоритна лайка (але в межах пристойності), ефектні описи й порівняння призвели до того, що книжку просто розтягли на цитати: «куслива, як муха в Спасівку»; «у Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби»; «не так шкода матері, як чобіт». У пам’яті лишаються цілі фрагменти: «У мене свекруха люта змія: ходить по хаті, полум’ям на мене дише, а з носа горить дим кужелем. На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне», – які, втім, підказують, що не все гаразд у сімейному житті.
Текст Нечуя-Левицького і справді вийшов реалістичним. Велика патріархальна родина занепадала. Як свідчать соціологи, наприкінці ХІХ століття українські сім’ї, зокрема й сільські, були вже здебільшого «нуклеарні», тобто складалися тільки з батьків і їхніх неодружених дітей.
Пізніше, у добу fin de siècle, цю тему з іншої перспективи підхопила Леся Українка в не менш хрестоматійній, багатошаровій «Лісовій пісні», де знайшлося місце й темі родини. Кохання її героїв тоне в дріб’язковості, зацикленості на матеріальних питаннях, Мавка виявляється занадто «неправильною», «дивакуватою» для Лукаша, а головне – для його матері. Але й архетипова «проста» жінка, позбавлена зайвих рефлексій, не створює з Лукашем щасливої сім’ї, а свекруха свариться на неї аж ніяк не менше, ніж на Мавку. Старосвітська й водночас дуже матеріалістична, «механічна» родина стає в Лесі Українки виразним і переконливим символом профанації людського життя як такого.


Знайдіть відповідність між творами і літературними родинами, про які в них іде мова.

А яку цінність у житті людини ви вважаєте найважливішою?
Яка ваша сім'я? Ви пишаєтеся своєю сім'єю? 
Чим може бути сильна сім'я?
Що б ви побажали своїй сім'ї в день міжнародного свята?
На яку літературну родину схожа ваша сім'я?

Джерело

Коментарі

  1. Кулик Світлана15 травня 2020 р. о 13:45

    Я вважаю, що найбільшою цінністю в житті є сім’я. Ніщо не зможе замінити родинне тепло та затишок, взаєморозумінння та любов, які панують у сімейному колі. Це найблищі нам люди, які завжди готові прийти на допомогу та підтримати, коли це необхідно. Яке щастя – мати сім’ю!

    Моя родина завжди була й буде для мене найкращою. Звичайно, як і в усіх, у нас виникають різні непорозуміння, але ми легко знаходимо спільну мову та компроміс. Можливо, моя сім’я не є зразковою, але я її безмежно люблю й пишаюся!

    Я схиляюсь до думки про те, що сім’я може бути сильною. Міцні стосунки батьків, вироблені роками, величезна довіра й любов роблять її саме такою. Підтримка, доброта, взаєморозуміння й проста повага один до одного творять неймовірні дива, які й базуються на твердій і надійній родині.

    У день міжнародного свята я б хотіла побажати своїй родині ще більшого тепла та любові, які панують у нас весь час. Я дуже вдячна своїм батькам за виховання, доброту й підтримку в усіх моїх починаннях. Вони в мене найкращі! Сильно їх люблю!

    Важко відповісти на яку ж літературну родину ми свожі. Напевно, кожна сім’я індивідуальна й має якісь особливості, яких немає в інших, і, як на мене, це чудово. Звичайно, я б порівняла її з найкращими родинами у вирі літературних образів, проте, вона є неповторною та найріднішою в усьому світі!

    Цінуймо наші родини та дякуймо Богу за те що вони в нас є!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже часто можна чути запитання про вибір кар'єри чи родини. Без вагань, я б обрала сім'ю. Можливо через те, що для мене надзвичайно важлива підтримка рідних.
    Моя сім'я не ідеальна, але я безмежно вдячна, що маю найкращу у світі маму, такого чуйного та веселого тата, прекрасну сестру, яка є для мене прикладом, брата, який завжди підтримує мене. Я щаслива, бо маю їх. Я щаслива, бо маю сім'ю❤️🙌🏻

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні публікації